Anugerah : Insan istimewa



Assalammualaikum uolls...
Uolls dah tengok kan gambar di atas tu...ada apa dengan gambar di atas tu..uolls pun tahu me yang mana satu...tapi siapa yang bertudung pink tu pula kan... :)
Haa...yang bertudung pink tu la me nak share ceritanya kali ini..
Tu la adik me yang ke 2..kami sekeluarga panggil dia dengan panggilan "kak angah atau angah aziah" dan panggilan special me panggil "dedemok"..hehehe (jaat kan me.. :p)
Kalau uolls tengok secara luaran memang nampak normal kan..tapi di sebaliknya adik me ini adalah orang kurang upaya (OKU)...OKU dari segi sindrom down sejak dari kecil lagi..memang tak nampak perbezaan secara ketara kan..cuma saiz fizikal yang memungkin kan uolls akan kata adik me ni memang seorang yang OKU..
Walaupun adik me kategori OKU tapi alhamdulillah sebab dia tidak terlantar sakit dan mampu mengurus diri sendiri..kami sekeluarga bersyukur sangat-sangat..alhamdulillah.. :)
Kenapa boleh terjadinya sindrom ini?secara umum yang me baca sindrom terjadi apabila terdapat lebihan pada kromosom..kalau nak tahu lebih lanjut cer klik SINI
Dia la yang jadi peneman mak dan ayah me kat rumah bila me dan adik beradik lain tak ada di rumah..Meskipun dia seorang yang kurang upaya, namun mereka yang OKU ni punya hati dan perasaan juga..sebenarnya mereka lagi sensitif hatinya..cepat terasa dan tersentuh hati...
Bila kami sekeluarga keluar jenjalan ada saja mata yang memandang...ada yang memandang dengan pandangan yang sukar me nak tafsirkan..mungkin memandang dengan pandangan yang jengkel atau juga memandang dengan pandangan simpati dll..waallahualam..me pun kadang-kadang tak faham dengan pemikiran orang kita sekarang ni..Mereka juga berhak untuk hidup bebas seperti orang normal yang lain.Sebenarnya mereka yang OKU inilah ahli syurga yang Allah pinjamkan sementara kepada kita untuk menguji tahap kesabaran dan keimanan kita kepadaNya..

"Tidak ku pinta lahir ke dunia..
tidak ku pinta cacat begini.
.bukan ku pinta kasih dan manja..
bukan ku rayu bantu simpati"
(bait lagu Namun Ku Punya Hati - Azmir Arif)

we love kak angah aziah :)

Senyummmm  ^_^





No comments:

Post a Comment

Copyright by ungutinta.blogspot.com