Membudayakan tulisan JAWI


Apa khabar?sihat la hendaknya...
Sebelum me nak share cerita dalam entri kali ni, uolls semua pandai baca jawi dan tulis dalam tulisan jawi tak?..Mesti uolls semua pandai kan..
So,entri kali ni me nak share pasal pembacaan dan tulisan jawi yang semakin lama kita lupakan...
Secara amnya, kita belajar baca dan tulis jawi masa zaman sekolah agama kan..lepas habis sekolah kita terus lupa dan jarang baca dan tulis jawi...
Ejaan dan tulisan jawi sekarang telah banyak yang berubah berbanding dengan zaman me sekolah agama dulu...ada huruf tambahan dalam huruf-huruf jawi..kadang-kadang ada perkataan yang susah me nak sebut terpaksa eja dulu barulah boleh di sebut..wahh..ada transformasi juga kan dalam tulisan jawi ni..jangan ingat perkataan dan tulisan rumi je yang boleh ada transfomasi tulisan jawi pun boleh setanding dengan tulisan rumi..
Sekarang ni pun, dalam majalah Mastika, suratkhabar utusan ada slot untuk tulisan jawi ini..bagus usaha mereka memartabatkan tulisan jawi supaya tidak tenggelam dengan arus perubahan sekarang.
Dan yang terbaru terdapat tulisan jawi dan huruf-huruf jawi di pen..uolls tak percaya, cer tgok gambar kat bawah ni...




Betul tak..?
Di harap kita semua jangan pinggirkan tulisan jawi ini.Ada masa cuba kita baca bacaan jawi dan menulis dalam tulisan jawi...

p/s : Teacher English me berbangsa cina pun pandai baca tulisan jawi...


No comments:

Post a Comment

Copyright by ungutinta.blogspot.com