Lukisan sebuah kedamaian

 
gambar ehsan dr mr google
      Seorang raja mengadakan satu pertandingan melukis. Temanya mudah, tentang kedamaian. Maka,ramailah rakyat jelata yang ikut sama bertanding. Berkelilinglah sang raja melihat hasil-hasil karya yang di lukis. Daripada ribuan lukisan itu, ada dua buah lukisan yang memikat hatinya.
     Lukisan pertama mengambarkan sebuah permukaan telaga yang tenang. Air telaga itu bagaikan cermin yang memantulkan gunung-ganang yang indah dengan langit membiru dan awan yang berarak. Karya itu di lukis oleh seorang pelukis handalan.
     Manakala lukisan kedua, di lukis oleh seorang remaja yang pakaiannya compang-camping. Gambarnya hanya sebuah pergunungan yang tampak kasar dan gondol.
     Langitnya gelap kemerahan dengan kilat saling menyambar, tanda hujan ribut akan melanda. Di sisi gunung itu pula mengalir air terjun deras yang berbuih. Sedikit pun tiada ciri-ciri kedamaian pada gambar itu.
     Namun, ada sesuatu menarik perhatian sang raja dalam lukisan itu. Di tepi air terjun, tumbuh semak-semak kecil di celah-celah batu. Di celah-celah semak itu, ada seekor burung pipit tetap tenang mengeram telurnya tanpa menghiraukan hiruk-pikuk alam sekitarnya.
     Lalu raja bertanya pada remaja itu, "Di manakah kedamaian yang digambarkan kamu dalam lukisan ini?"
    "Tuanku, kedamaian bukan bererti anda harus berada di tempat yang tenang dan mendamaikan. Kedamaian sebenar adalah hati yang tenang, meskipun berada di tengah kesulitan dan keributan.".
Jawapan remaja itu membuatkan sang raja terus memilih lukisannya sebagai pemenang.
 
p/s : Ya, kedamaian ada di mana-mana. Asalkan hati kita sentiasa tenang meskipun dunia ini sentiasa dilanda pelbagai musibah dan malapetaka.

No comments:

Post a Comment

Copyright by ungutinta.blogspot.com