Andaiku tahu...

 
'Andaiku tahu..kapan tiba ajalku..'
 
Rasanya semua dah fimiliar dan pernah dengar ayat di atas kan..ye betul..senikata lagu dari kumpulan ungu..oppss..ungu juga...hihihi...ok2..back to serious situation..emm..
Kenapa ek dengan ayat di atas..?Mesti ada sebabnya kan...
2 minggu lepas saudara me telah meninggal dunia..tak silap me hari rabu petang tarikhnya me tak ingat..
So,esoknya me pergilah ziarah ke rumah arwah.Ramai saudara mara jiran tetangga yang datang untuk menziarah arwah buat kali terakhir..
Apa yang membuatkan hati me tersentuh tatkala masa untuk memandikan jenazah..
Arwah seorang emak kepada 4 anak lelaki dan 2 anak perempuan.
Anak-anak arwah lah yang telah memandikan jenazah emak mereka sambil di bantu oleh jemaah wanita yang lain..
Ya Allah..memang sangat-sangat tersentuh hati me ketika itu..
Kerana anak-anak arwah memandikan jenazah emak mereka dan menatap emak mereka kali terakhir..rasa nak menitik air mata me ketika itu..terus me berkata dalam hati yang me akan memandikan jenazah mak ayah me andai mereka meninggal nanti..insyaAllah...
Memang sepatutnya anak-anak memandikan jenazah kedua ibubapa sendiri supaya hanya kita sahaja yang tahu keaiban serta kekurangan kedua ibu bapa kita...InsyaAllah..
Suami arwah pula sangat-sangat tenang ketika jenazah di bawa keluar dari rumah untuk dikebumikan.Suami arwah jugalah yang mengetuai membawa jenazah arwah ke tanah perkuburan..Allahuakbar..
Begitu tenang dan sabar keluarga arwah menerima perkhabaran kematian ini..
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas arwah..dan semoga Allah memberi kekuatan dan ketabahan hati kepada keluarga arwah untuk meneruskan kehidupan pada hari-hari yang mendatang..insyaAllah

p/s : terfikir bila me meninggal nanti ada ke tak yang akan menguruskan jenazah me dari memandikan,mengkafankan dan mengkebumikan jenazah me nanti..Wallahuallam..

1 comment:

  1. In Shaa Allah.. semoga akan ada anak2 yg memandikan jenazah kita :)

    ReplyDelete

Copyright by ungutinta.blogspot.com