Isteri mithali

Setiap lelaki mendambakan seorang wanita,isteri yang taat dan mampu menjadi kawan dan ibu yang baik kepada anak-anak kelak.Namun, ada juga sebilangan lelaki sekarang ini masih memandang kecantikan rupa paras dan harta sebagai asas utama dalam memilih pasangan hidup.
Oleh itu, para lelaki perlulah tahu beberapa ciri-ciri utama yang boleh dikategorikan seseorang wanita itu layak untuk menggalas gelaran isteri mithali.


Antara ciri-cirinya ialah :
  1. Saling ingat mengingati - Secara dasarnya seorang lelaki inginkan seorang isteri yang hebat dan mampu membuat dirinya berubah menjadi lebih baik dari sebelumnya.Kesibukan suami mencari rezeki ada kalanya membuatkan suami isteri berasa tertekan.Di sinilah isteri perlu memainkan peranan penting untuk memberi semangat agar suami terus berjuang demi keluarga." Di sebalik kejayaan seorang lelaki di belakangnya pasti ada seseorang wanita "
  2. Taat dan mendengar kata - Seorang suami akan berasa bahagia mendapat isteri yang mendengar kata, menghargai, menghormati serta menyayangi dirinya sepenuh hati.Malah isteri yang baik adalah isteri yang bijak menjaga air muka suami.Tidak sekali kali memperlekehkan suami di hadapan orang lain.
  3. Kuat pegangan agamanya - Andai seorang isteri itu mempunyai sikap yang baik tetapi pegangan agamanya lemah maka takkan mampu menggalas gelaran ibu mithali.Ini adalah ciri yang paling penting sekali.Ibu mithali mampu mendidik anak-anak tentang kewajipan sebagai umat Islam dan berupaya mendorong anak mematuhinya.

Ibu mithali, ibu yang sejati
kasih sayang mu kasih yang suci
pengorbanan mu di sanjung tinggi
jasamu tetap di sanubari
P/S : Moh kita sama-sama hiasi peribadi dengan akhlak yang baik...InsyaAllah



 sharing is caring  ^_^

#salam sayang dari me

1 comment:

  1. Jom sama2 perbaiki diri untuk menjadi seorg wanita yang cantik di luar & di dalam hanya untuk suami dan anak2..insyaAllah

    ReplyDelete

Copyright by ungutinta.blogspot.com