Kisah semalam : Epilog cinta III

sambungan dari sini

"Ehem...ehemm...."
Aku yang pada itu sedang leka memikirkan siapakah pengirimnya terkejut tatkala mendengar suara orang berdehem di belakangku.
Lantas aku berpaling ke belakang untuk melihat siapakah gerangannya yang berdehem kepadaku.
Alangkah terkejutnya aku...rupa-rupanya orang berdehem di belakang aku adalah Haziq.
Malunya aku ketika itu hanya Allah sahaja yang tahu
" Jauh mengelamun..dah sampai ke mana.." tegur Haziq bila mana dia melihat aku masih di dalam keadaan terkejut..
"Emm...bukan mengelamun la..cuma berfikir je" jawabku.
"Yeker...tapi saya tengok awak ni mengelamun tak nampak pun macam orang sedang berfikir..saya kat belakang awak pun awak tak perasan.." duganya lagi.
"Betul la saya sedang berfikir, mana ada saya mengelamun.Saya sedang sibuk berfikirlah sampai saya tak perasan awak kat belakang saya" jawabku spontan untuk menutup malu.
"Wahh..cantik bunga..siap ada hadiah sekali.siapa yang bagi tu?" tanya Haziq
"Sibuk betullah mamat ni..nampak je apa yang ada atas meja aku" rungutku dalam hati.
"Tak tahu la siapa yang bagi.Mungkin tersalah bagi kot.." jawab ku ringkas.
"Tak kan la tak ada nama pengirimnya.." tanya Haziq lagi.
"Entah.." jawabku. Hanya itu sahaja jawapan yang dapat aku bagi.
Haziq pun berlalu pergi menuju ke pejabatnya.
Walaupun aku tidak tahu siapa yang mengirimkan jambangan bunga itu, aku tetap menyimpannya..lagipun bunga mawar cantik dan segar..si pengirim pun macam tahu je aku suka bunga mawar.
Untuk hari-hari yang seterusnya berjalan seperti biasa. Hubungan antara aku dan Haziq masih di dalam jurang yang aku cipta sendiri. Ini kerana hati aku masih belum terbuka untuk menerima kehadiran lelaki dalam hidup. Pada aku biarlah masa yang menentukan semuanya.
Seminggu berlalu...
Aku telah ditugaskn untuk mengikuti kursus di Port Dickson.Memang seronok bila namaku telah naik untuk mengikuti kursus tersebut tetapi mood ku terganggu bila mengetahu yang Haziq pun akan turut sertai kursus itu..
"Ahh...kacau la mamat ni..baru je aku nak berasa tenang.." getus ku dalam hati.
Sedang aku mengemas meja untuk balik, Haziq menegurku
"Awak kena pergi krusus kan kat PD?" tanya Haziq
"Mamat ni dah tahu tapi tanya lagi.." sempat aku mengomel dalam hati..
"Aah.." ringkas jawapan ku
"Awak pergi naik apa nanti?Kita pergi sama je la nanti.." katanya lagi
Belum sempat aku menjawab dia telah berlalu pergi..
"Ishh...aku belum jawab apa-apa lagi dia dah bla..." kataku
"Aku kena cari alasan untuk mengelak pergi dengan mamat tu.." fikir ku
Aku mengambil keputusan untuk menyewa teksi pergi ke Port Dickson nanti.Malas aku nak menyusahkan siapa-siapa untuk hantar aku ke sana.Lagipun teksi boleh ambil aku depan rumah.

Tibalah hari untuk aku bertolak ke tempat kursus.Teksi telah menungguku depan rumah.Sedang aku bersiap-siap, Haziq telah menelefonku.
"Awak pergi naik apa?" tanya Haziq.
"Saya naik teksi" jawabku ringkas
"Ok la kalau macam tu.." jawabnya dan terus mematikan talian telefon
"Ehh..dah kenapa mamat ni..." omel ku sendiri.

Perjalanan memakan masa hampir 3 jam dan akhirnya aku selamat sampai ke tempat penginapan yang telah ditetapkan sepanjang aku berkursus di Port Dickson.Keluar saja aku dari perut teksi muka pertama yang aku nampak adalah Haziq.Dia berdiri tercegat di depan pintu masuk hotel bagaikan pekerja 

"Ishh...kenapalah muka pertama aku nampak mesti mamat tu.." omelku geram.

Dengan bersahaja, sedikit pun aku tidak menegur Haziq tatkala aku berjalan menuju ke kaunter pendaftaran untuk mengambil kunci bilik.Dari ekor mataku, aku perasan dia berjalan mengikuti langkah ku di belakang.

"Saya ingin daftar masuk nama saya Hazwani.." kataku kepada pekerja di kaunter tersebut.
"Cik, bilik cik telah didaftarkan.Nombor bilik cik 213..." kata pekerja tersebut sambil menghulurkan kunci bilik kepadaku.
"Terima kasih.." jawabku sambil mengambil kunci.
Baru aku hendak melangkah ke lif, terdengar suara Haziq menegurku
"Nombor bilik awak berapa?" tanya Haziq
"Emm...213.." jawabku ringkas
"Ehh..kalau macam tu bilik kita sebelah je la..bilik saya 212.." katanya
Dengan selamba aku jalan laju untuk meninggalkan dia.Tapi rupanya dia sempat mengejarku dan kami naik satu lif yang sama untuk ke bilik masin-masing.

Sepi wujud antara kami di dalam lif.Tiba-tiba Haziq bersuara
"Nanti kita pergi lunch sama ye..." kata Haziq mengajakku
"Malas la...saya nak berehat, penat..." jawabku
"Yela.." jawab Haziq

Seminggu aku kena menghadiri kursus, seminggu jugalah aku kena menghadap muka Haziq.
Bukannya aku ingin bermusuh atau menjauhkan diri dari dia, tetapi aku tak nak dikatakan memberi harapan palsu kepada Haziq.Antara aku dengan Haziq memang tak ada apa-apa perasaan istimewa melainkan hubungan antara pekerja dengan pegawai atasan aku sahaja.

Dan dalam seminggu kami berkursus, dia banyak mengambil berat pasal diri ku....

Bersambung...







No comments:

Post a Comment

Copyright by ungutinta.blogspot.com