Last :Anekdot 5

Seekor rusa sedang minum di tepi sungai lalu terlihat bayang-bayangnya di dalam air.
"Tandukku begitu cantik,"ujar rusa bangga.
Tapi, apabila melihat kakinya yang kurus dan panjang, rusa mengeluh.kakianya tampak hodoh, tidak sesuai dipadankan dengan tanduknya yang cantik itu.
Tiba-tiba muncul seekor singa, cuba menerkam ke arah rusa.Apa lagi rusa terus memecut laju menuju ke dalam hutan.Kakinya yang panjang membolehkan dia berlari dengan pantas dan mampu meninggalkan singa jauh di belakang.
Singa terus mengejar.Sang rusa berlari masuk ke dalam hutan.Tetapi, tanduknya yang bercabang menyukarkannya.Tanduknya tersangkut di celah dahan belukar.Puas rusa cuba menarik mahu melepaskan diri, sehinggalah sang singa sampai dan berjaya menerkam si rusa.
Tatkala nafasnya sudah nyawa-nyawa ikan, barulah rusa tersebuf merintih sendiri.Kakinya yang hodoh itulah yang banyak membantunya.Sebaliknya, tanduk yang jadi kebanggaannya itu membawa ajalnya tiba.
p/s:setiap kejadian manusia yang Allah jadikan pasti ada kebaikan dan keburukananya.Jadi, sentiasalah bersyukur dengan nikmat jadian yang telah Allah ciptakan.Sesal kemudian tidak berguna...
Sekadar perkongsian cerita biasa untuk dijadikan sebagai panduan dan pedoman hidup

2 comments:

  1. ^^ cerita yang biasa tpi punyai pengajaran yang luar biasa..

    ReplyDelete
  2. Terima kasih iqwa-niera sudi jengah blog ini

    ReplyDelete

Copyright by ungutinta.blogspot.com