5 rencah 1 adunan

Assalammualaikum

Gambar hiasan
5 rencah 1 adunan..apa tu?Me bukan nak ajar memasak ye..me nak share sedikit info yang me dapat pada uolls..harap ianya berguna :)
Apa tu 5 rencah 1 adunan?
5 rencah tu adalah perumpaan kepada 5 rukun Islam...ingat tak susunan rukun Islam..
Mengucap 2 kalimah syahadah
Mengucap dengan lidah,mengaku dengan hati dan mengamalkan melalui perbuatan.Setiap waktu kita mengucap dalam solat 5 waktu
Solat 5 waktu
Solat adalah tiang agama.Tanpa solat pincanglah hidup.Seorang muslim diwajibkan solat bila sudah masuk akil baligh sehingga ke akhir hayatnya.Ianya dapat mensucikan hati dan mengelakkan kita dari melakukan perbuatan yang keji dan mungkar.
Berpuasa di bulan Ramadhan
Menahan diri dari lapar dan dahaga dari terbit fajar sehingga terbenamnya matahari.Berpuasa mengajar kita erti kesabaran dan bersyukur atas nikmat yang telah di beri.
Mengeluarkan zakat
Membayar zakat bagi yang mampu dan di berikan kepada golongan yang berhak di terima.Zakat juga dapat membersihkan hati dari sifat tamak dan meninggi diri.
Mengerjakan fardhu haji
Pergi menunaikan fardhu haji ke Makkah bagi yang berkemampuan.

Apabila kelima-lima rencah di atas ini di satukan, ianya dapat menjadi 1 adunan yang lengkap sekiranya kita mengamalkan rukun Islam yang sebenar..adunan yang lengkap ini juga boleh membawa kita ke arah kehidupan muslim yang sebenar..inshaAllah...
Wallahualam...

p/s : Jom kita cari kelima-lima rencah untuk buat satu adunan yang lengkap :)


1 comment:

Copyright by ungutinta.blogspot.com