Hutang : Uruskan dengan sebaik mungkin


Betul ke apa yang di khabarkan dalam akhbar ni...?
Menurut kata dari Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK), sehingga November lepas seramai 244,517 orang mendapatkan khidmat kaunseling dan seramai 99,347 orang daripada mereka terlibat dalam program pengurusan hutang...wahh..satu jumlah angka yang besar kan
Kenapa keadaan ini boleh terjadi?
Mungkin disebabkan perancangan kewangan yang lemah, kos perubatan yang tinggi, kegagalan atau kelembapan dalam perniagaan dan hilang kawalan dalam penggunaan kad kredit.
Nampak gayanya kita kena ubah cara berbelanja la lepas ni kan..kene buat perancangan perbelanjaan yang betul bagi mengelakkan dari menanggung hutang dengan cara menyenaraikan pendapatan dan menolak perbelanjaan yang tidak perlu.Selain daripada itu, kita seharusnya ada tabung kecemasan..alaa..macam yang me ada cerita kat sini sebelum ni :) selain dari potongan gaji tiap-tiap bulan untuk simpanan..
Apa yang penting kene mendisiplinkan diri supaya kita tidak membazir pada yang tidak perlu.Kita sebenarnya sedar akan situasi sekarang di mana kebanyakkan barangan harganya naik, tetapi jika kita tidak bertindak dari sekarang untuk berjimat dan mengelakkan dari hutang, ia boleh menjejaskan kehidupan sendiri.

p/s : buat majlis akad nikah je la kan, lagi afdal :)

3 comments:

  1. kadang2 bukan tak cuba berjimat, tp keadaan yg memaksa disebabkan semua dah semakin mahal..
    p/s: bukan sy, cuma seseorang yg dikenali..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hidup mana ada yang tak berhutang kan..sedangkan nak belajar pun kena berhutang..senang cerita berbelanjalah ikut kemampuan."ukur baju di badan sendiri"

      Delete
  2. itula..kadang2 xboleh nak lari dari berhutang ni..

    ReplyDelete

Copyright by ungutinta.blogspot.com