Akulah harapan....

             Seorang budak lelaki menyalakan empat batang lilin di dalam sebuah bilik yang gelap.Lalu, terdengarlah lilin pertama bersuara :
" Namaku DAMAI. Sayangnya manusia tidak mahu menjagaku.Mereka lebih suka huru hara, mengganggu kedamaian.Lebih baik aku mati daripada terus memberikan sinar." Lalu padamlah lilin pertama itu.

             Kemudian, lilin kedua pula menyambung : " Namaku IMAN.  Sayangnya tidak ramai manusia magu mengenaliku.Hiburan duniawi lebih berguna daripadku.Apalah gunanya aku terus menyala." Dan padamlah lilin kedua itu.

            Lilin ketiga pula menyambung perbualan : " Namaku CINTA.   Tapi manusia tidak menganggapku berguna.Mereka saling membenci walaupun darah daging sendiri.Tiada gunanya aku terus menyala." Padamlah lilin ketiga itu.

           Budak lelaki itu ketakutan, lalu menangis.
           " Apakah yang sudah terjadi?Mengapa hanya satu lilin yang menyala?Aku tak mahu begini.Aku takut kegelapan.Sebatang lilin tidak cukup untuk menerangi bilik yang gelap ini," ujarnya tersedu-sedu.

           Melihat budak kecil itu ketakutan, lilin keempat pun bersuara : " Jangan takut.Selama aku ada, kau tetap mampu menyalakan ketiga-tiga lilin tadi walau sebanyak mana ia padam."

           " Siapa engkau?" tanya budak itu.
           " Akulah HARAPAN..." jawab lilin keempat.
           Budak itu berhenti menangis.Diambilnya lilin keempat itu lalu dicucuhkan untuk menyalakan ketiga-tiga lilin yang telah mati tadi.

           Bilik itu terang benderang semula.Budak itu tersenyum.HARAPAN tidak pernah mati, sebaliknya ia mengembalikan semula cahaya yang telah hilang...

Sumber : Majalah Mastikan keluaran Oktober

#salam sayang dari me ^_^

No comments:

Post a Comment

Copyright by ungutinta.blogspot.com