Cuba dulu baru tahu

gambar ihsan dr mr.google
Alhamdulillah...kali nie me nk share beberapa cara untuk mengawal dan melegakan sakit kepala / migrain...(ala ala petua gitu..)


1) Air kosong
Banyakkan meminum air kosong sekurang kurang nya 8 kelas sehari.Minum lebih air bila cuaca panas kerana khuatir badan kita akan terhidrat akibat kurang air dalam badan

2) Asam jawa
Ambik dalam segengam asam jawa bancuh sedikit dengan air kemudian dilumurkan kat kepala.Biar kan selama 1-2 jam kemudian bilas.

3) Bernafas
Pastikan mendapat oksigen bagi melancarkan peredaran darah di otak.Bila kurang oksigen lah boleh menyebabkan kepala sakit secara tidak langsung

4) Tidur
Jaga waktu tidur dengan sebaik mungkin.Bagi golongan dewasa waktu tidur adalah antara 6-7 jam.Pastikan kualiti tidur anda dijaga.

5) Kafein
Kurangkan meminum minuman yang berkafaein (terutama minuman 3 in 1)

6) Pemakanan
Awasi pemakanan yang diambil setiap hari.Makan jangan main belasah je.Kena juga tengok jenis makanan yang kita ambik.Lebihkan pengambilan buah buahan dan sayur sayuran ye..

Kalu masih juga sakit,cepat-cepat la berjumpa dengan tuan doktor...
Cara-cara yang me senaraikan di atas adalah amalan yang me lakukan bagi mengelak dari sakit kepala.
Kalau dah sakit kepala,semua keje tak boleh buat asyik nak tidur je kan..So,ada baiknya kita mencegah sebelum melarat kan..(cee wahh,macam ayat pernah me dengar je kan...hihihi)
Salam sayang dari me...


No comments:

Post a Comment

Copyright by ungutinta.blogspot.com