Makeover tempat kediaman

Bila bercakap pasal nak makeover kediaman, ramai yang akan memikirkan tema@idea untuk mentata rias ruang-ruang yang ada di dalam kediaman kan...Jangan bimbang, entri kali nie me nak share beberapa langkah yang me pernah terbaca untuk makeover rumah atau apa jua ruang...

Langkah 1
GAYA HIASAN DALAMAN
- Tentukan gaya hiasan dalaman kesukaan korang seperti gaya Inggeris,moden,klasik dan sebagainya

gambar ihsan dr mr.google
Langkah 2
SKEMA WARNA
-Dah tahu gaya hiasan yang disukai,tentukan skema warna untuk ruang tertentu.Kebiasaanya warna mempengaruhi keluasan sesebuah ruang di dalam rumah.So,perlu berhati-hati ketika memilih padanan warna.

Langkah 3
DINDING TUMPU
-Pilih dinding untuk dijadikan titik tumpu.Contohnya, mengecat tona gelap warna kegemaran pada dinding tumpu dan tona cerah warna kegemaran pada dinding lain.

Langkah 4
PERABOT
-Pilih perabot yang bersesuaian dengan gaya hiasan yang telah dipilih pada awal peringkat makeover.Pastikan bilangan ahli keluarga berapa orang sebelum membeli perabot.

Langkah 5
PENCAHAYAAN
-Pencahayaan kuning sesuai digunakan untuk membangkitkan mood.

Langkah 6
KEMASAN LEMBUT
-Pastikan warna kemasan lembut meliputi dari segi pemilihan langsir,kusyen,ambal atau sebagainya bersesuaian dengan warna pada dinding tumpu.

Langkah 7
PERHIASAN
-Jangan membeli terlalu banyak perhiasan yang bersaiz kecil.Perhiasan yang bersaiz besar dapat memberi impak pada pemandangan dalam rumah.Langkah terbaik adalah mengitar semula perhiasan lama.

Langkah 8
BUNGA SEGAR & LILIN
-Final touch,hias rumah @ ruang dengan jambangan bunga segar dan nyalaan lilin untuk membangkitkan mood pada ruang.

#Me harap dengan perkongsian langkah-langkah untuk makeover rumah ini,dapat membantu korang semua untuk mentata rias rumah...yang penting dalam makeover ini jangan sampai berlakunya pembaziran...selamat mencuba..salam sayang dari me

No comments:

Post a Comment

Copyright by ungutinta.blogspot.com